FANDOM

BIBLIOTEKA OSSUS

Ten artykuł zawiera treści z Biblioteki Ossus. Zobacz wersję oryginalną i autorów.

<div style="width:{----

Zobacz inne galerie:
Ackbar - Jek 14 - Luke Skywalker - Noga-ta - Obi-Wan Kenobi - Yoda

%;"></div>
Poniższe informacje pochodzą z Ossusa. Jeśli masz odpowiednią wiedzę, napisz ten wątek od nowa.
Poniższy fragment może być sprzeczny z produkcjami LEGO Star Wars.

Expanded Universe (EU; z ang. rozszerzony wszechświat), obejmuje wszystkie oficjalnie licencjonowane materiały poza obiema filmowymi trylogiami. Są to książki, komiksy, gry komputerowe i fabularne oraz inne rodzaje wydawnictw. EU zapoczątkowany został książką Spotkanie na Mimban napisaną przez Alan Dean Foster Alana Deana Fostera w 1978 roku. Expanded Universe obejmuje okres daleko wybiegający poza ramy filmów, bardzo rozbudowując historię galaktyki. Książki najczęściej skupiają się na wydarzeniach poprzedzających lub następujących bezpośrednio po akcji filmów.

EU wprowadza wiele nowych postaci. Są nimi np. bliźnięta Jaina Solo Jaina i Jacen Solo Jacen Solo, Mara Jade oraz taktyczny geniusz wielki admirał Mitth'raw'nuruodo Thrawn.

W EU Imperium zniewala obce gatunki, ponieważ Palpatine, jego poplecznicy oraz duża część urzędników i wojskowych są ksenofobami. Pomysł ten był tylko pobieżnie zaznaczony w filmach. Koncepcja zniewolenia obcych ras jest analogią do rasizmu.

Expanded Universe zostało oficjalnie usunięte z kanonu 25 kwietnia 2014.

Ery wydawnicze

Ery wydawnicze zostały ustalone przez Lucasfilm Ltd. oraz Lucas Licensing w celu zapewnienia chronologii wydawanym materiałom z uniwersum Gwiezdnych wojen. Ich symbole pojawiają się na powieściach, książkach młodzieżowych, przewodnikach, podręcznikach do RPG, komiksach i innych materiałach.

Istnieje siedem er wydawniczych:

  • Era Starej Republiki (era wydawnicza) Era Starej Republiki (25053 BBY 25053-1000 BBY)
  • Era upadku Republiki (era wydawnicza) Era upadku Republiki (1000 BBY - 0 ABY)
  • Era Imperium (era wydawnicza) Era Imperium (0 ABY 0-5 ABY)
  • Era Nowej Republiki (era wydawnicza) Era Nowej Republiki (5 ABY 5-25 ABY)
  • Nowa era Jedi (era wydawnicza) Nowa era Jedi (25 ABY 25-40 ABY)
  • Era Dziedzictwa (era wydawnicza) Era Dziedzictwa (od 40 ABY wzwyż)

Kanon

Kanon to zbiór wszystkich tych faktów dotyczących świata Gwiezdnych wojen, które nie są wzajemnie sprzeczne i w sposób najpełniejszy opisują rzeczywistość tego świata. Kanon jest tworzony przez publikowanie informacji w źródłach - książkach, filmach, grach komputerowych itp. - licencjonowanych przez Lucasfilm, a do kontroli nad nim i rozwiązywania ewentualnych konfliktów wykorzystywana jest aplikacja zwana Holocron (baza danych) Holocronem.

Elementy EU

Filmy i seriale

W oparciu o Gwiezdne wojny powstało kilka filmów telewizyjnych oraz seriali. Pierwsza generacja tych produkcji ujrzała światło dzienne głównie w latach '80 i były to niskobudżetowe historie skierowane wyłącznie dla dzieci. Drugą generację produkcji filmowych SW rozpoczął serial rysunkowy Wojny klonów (serial rysunkowy) Clone Wars w 2003 roku. Obecnie prym wiedzie serial tworzony dzięki grafice trójwymiarowej - Wojny klonów (serial 3D) The Clone Wars, poprzedzony Wojny klonów (film) kinowym pilotem. W najbliższej przyszłości światło dzienne ujrzy także serial aktorski ze świata Gwiezdnych wojen, którego akcja będzie się dziać pomiędzy III a IV Epizodem.

Filmy telewizyjne:

  • The Star Wars Holiday Special (1978)
  • Caravan of Courage: An Ewok Adventure (1984)
  • Ewoks: The Battle for Endor (1985)

Inne:

  • Wojny klonów (film) (The Clone Wars) - film kinowy (2008)

Seriale:

  • Droids
  • Ewoks
  • Wojny klonów (serial rysunkowy) (Clone Wars, 2003-2005)
  • Wojny klonów (serial 3D) (The Clone Wars, 2008-2009)

Adaptacje radiowe

Radiowa adaptacja Gwiezdnych wojen została wyemitowana w amerykańskim National Public Radio w 1981 roku. Potem kolejno przedstawiono nagrania dwóch pozostałych części. Scenariusze były stworzone przez pisarza science-fiction Brian Daley Briana Daleya, który także napisał serię książek o przygodach Han Solo Hana Solo.

Książki

Dotychczas zostało wydanych około 166 książek ze świata Gwiezdnych wojen, zarówno pozycji dla młodzieży, jak starszych czytelników. Tymi pierwszymi zajmuje się wydawnictwo Scholastic, tymi drugimi - początkowo Ballantine Books, obecnie - Del Rey. Zobacz chronologiczny spis książek.

Komiksy

Komiksy również znacznie rozszerzają wszechświat SW - w latach osiemdziesiątych wiele komiksów zostało wydanych przez wydawnictwo Marvel, obecnie za Gwiezdne wojny odpowiada wydawnictwo Dark Horse Comics. Zobacz chronologiczny spis komiksów.

Gry komputerowe i video

Produkcją gier ze świata Gwiezdnych wojen zajmuje się LucasArts, często jest też wspomagany przez inne firmy (np. Knights of the Old Republic produkcji BioWare). Zobacz chronologiczny spis gier.

Gry nieoficjalne, stworzone przez fanów:

  • Star Wars Combine
  • XvT Lite

Inne

  • Star Tours

Więcej z Fandomu

Losowa wiki